In dit artikel staat luisteren centraal. Hoe luisteren
echte veranderingen, onverwachte resultaten en innovatieve ideeën kan
genereren. Vaak gaat het in training en coaching om het bereiken van een
duurzame verandering, bijna niemand is helemaal tevreden met de huidige
situatie, met het gaan zoals het gaat. Dus hoe verander je nou precies?
Niveau 0: Cosmetisch luisteren
Dit noemen we het laagste niveau van luisteren, zonder
overigens de cosmetische industrie geweld aan te willen doen. Dit doen we als
iemand aan ons vraagt: “Luister je wel eigenlijk?” en je bent in staat om de
laatste 3 tot 7 woorden die iemand net zei te kunnen herhalen. Een deel van je
brein is woorden aan het verzamelen maar zonder daar betekenis aan te geven.
Het is “alsof luisteren” en je bereikt er weinig mee. Echt aandacht besteden is
een eerste goede stap.
Niveau 1: Downloadend luisteren
Op dit niveau luister je door selectief feiten
te verzamelen. Je luistert om te checken wat je al weet en je verwacht niets
nieuws te horen.
Lee Lacocca (CEO bij Chrysler) zegt hierover: “Ik wou dat ik een organisatie kon vinden die mensen leert om te luisteren. Zakenmensen moeten leren om minstens zoveel te luisteren als te praten. Te veel mensen realiseren zich niet dat echt luisteren wederzijds moet zijn”
Als echt luisteren wederzijds plaatsvindt dan schiet
“downloaden” daar minimaal voor 50% in tekort.
Dit soort luisteren is niet functioneel omdat beide
partijen niet echt aanwezig zijn in het gesprek. De spreker is gewoon aan het
spreken, de luisteraar is gewoon aan het luisteren. En beiden doen dit op een
routinematige wijze. Je kunt de gegeneerde informatie eigenlijk nooit gebruiken
om tot echte verandering te komen. Dit wordt bewezen door die beroemde, nooit
gebruikte quote:
“Als ik mijn klanten zou vragen wat ze nodig hebben
zouden ze zeggen : een sneller paard”
Deze quote is nooit gebruikt, niet door Henry Ford en
ook niet door Steve Jobs. Maar het is waar. Als je iemand vraagt naar wat ze
voor behoeften ze hebben voor als ze op reis gaan, dan geven ze een download.
Je kunt daaruit een paar knelpunten en verbeterpunten in herkennen die je snel
kunt oplossen of faciliteren maar het proces zal je niet echt kunnen
veranderen.
Hoe kun je verder komen?
Als je van jezelf weet dat je een downloader bent
verzeker je ervan dat je de luisteraar vraagt wat hij wil horen. Als je zelf
luistert kun je downloaden stoppen door uit de details te stappen en naar het
groter geheel te vragen.
Niveau 2: Interactief luisteren
In een gesprek wordt je verwacht om te reageren op wat
je hoort door de ander te bevestigen, te bemoedigen of door een mening of
advies te geven. Je luistert dan vooral om te reageren. Bij interactief
luisteren proberen we te letten op nieuwe dingen, details op te pikken en
attent te zijn.
Tijdens een goed gesprek zijn spreken en luisteren bij
beide partijen in evenwicht. Niemand houd bij hoe die verdeling precies gaat
tot het moment dat iemand beseft dat de ander gebruik maakt van de situatie. Na
verloop van tijd gaan we gesprekken met mensen vermijden die alle aandacht
opeisen in een gesprek. Velen doen erg hun best om een goede interactieve luisteraar
te worden dus waarom zouden we eigenlijk dit niveau willen voorbijstreven? Als
we de ander werkelijk willen begrijpen dan moeten we eraan werken om onszelf
helemaal uit de conversatie te halen. Maak je niet ongerust, in niveau 4 kom je
weer terug!
Je kunt voorbij dit niveau komen door maximaal 10% van
de gesprekstijd aan het woord te zijn. Maak gebruik van stiltes en ga deze
pauzes niet zelf invullen. Zodra je het gesprekstempo vertraagd kun je jezelf
gaan richten op empatisch luisteren.
Niveau 3: Empatisch luisteren
Empatisch luisteren is luisteren vanuit de positie
waaruit de ander spreekt. Het gaat over het ervaren en aftasten van een
emotionele verbinding.. Je gaat voorbij de fase van downloaden ( luisteren
gericht op feiten) zodat je de context van de feiten gaat begrijpen.
Een lijst met pijnpunten van je klant helpt je niet om
te bepalen welke je het eerste moet aanpakken en waarom het een probleem is in
de eerste plaats.
Tips:
1. Geef de spreker je onverdeelde aandacht en geef geen
aandacht aan afleidende gedachten. Het kan zijn dat er tegenargumenten in je
opkomen of dat je verbanden gaat leggen in wat je hoort,
laat dat even los en blijft present in je aandacht bij de ander.
2. Leer de kracht van stilte kennen en haast niet om
stiltes te vermijden of op te vullen. Sta de ander toe om na te denken. Hiermee
krijg je meer onverwachte informatie mee los dan van de follow up vraag die je
al in gedachten hebt.
3. Stel je oordeel uit, persoonlijke aannames en filters
verstoren wat we horen. Luister om te leren in plaats van te oordelen
Empathie betekent dat jij daar bent en ik hier terwijl
ik naar je luister. Empathie brengt je dichter bij de kern van de zaak maar
empathie is pas het begin. Je kunt empathie gebruiken om bij de ander het
verlangen naar verandering en het uitproberen daarvan te stimuleren door
gebruik te maken van waargebeurde verhalen van mensen die zijn uitgedaagd door
echte problemen. Dit werkt veel beter dan met feiten. Maar om te komen tot een
verandering van aanpak moeten we ons kunnen verbazen, en dat is het volgende
niveau!
Niveau 4: Emergent luisteren
Emergent betekent: spontaan optredend, te voorschijn
tredend. Een emergente kwaliteit of emergent gedrag vloeit voort uit de
toegenomen complexiteit door het aaneenschakelen van verschillende elementen
tot een groter geheel.
Tijdens empatisch luisteren geven we aandacht aan de
ander en laten onszelf buiten beschouwing. We zijn er van overtuigd dat de
ander anders is dan wijzelf en ons luisteren is gericht op het inzicht krijgen
in hun mentale modellen.
Emergent luisteren lijkt een beetje op een kruising
tussen interactief en empatisch luisteren. Je vraagt naar bepaalde dingen omdat
ze interessant zijn, belangrijk lijken en omdat je de stukjes in elkaar ziet
passen. Otto Scharmer van het Precensing Instituut omschrijft deze manier van
luisteren als:
“Verbinden met de opdoemende toekomst, met een
toekomstige mogelijkheid die verbonden is met jouw toekomstige zelf, met wie je
echt bent.”
Door emergent luisteren kom je in een gebied van
mogelijkheid en een committment aan die mogelijkheid. Dat is wanneer we beginnen
inzicht te krijgen, niet alleen in het huidige probleem maar in een pad naar de
toekomst. We raken opgewonden door alle mogelijkheden.
Wees een actieve luisteraar!
De actieve vragen die jij geeft stimuleren de ander om
onverwacht opdoemende mogelijkheden en uitkomsten te ontdekken. Vaak denken we
dat we de problemen van de ander moeten oplossen als we naar ze luisteren. Een
mooie oefening hierbij is: een persoon deelt een recent probleem of uitdaging
en de luisteraar mag alleen reageren met:
“Ik hoor je zeggen dat…. (samenvatting)…, klopt dat?”
Binnen twee minuten komt de luisteraar dichtbij de
kern van het probleem of de uitdaging. In plaats van oplossen van het probleem
worden door deze techniek de echte problemen zichtbaar. Waar is jouw
focus?
In de luisterniveaus 0-2 is de focus op je zelf of de
ander. Ik luister, jij praat. Er zijn feiten, check, check. Niveau 3 is totaal
gericht op de ander. Je zet jezelf opzij en laat de ander diepgaand vertellen,
deze voelt zich gehoord en niveau 4 is gefocust op het geheel. Luisteren en
veranderen.
Vaak willen we te snel tot een oplossing komen. We
zien een probleem en we willen zo snel mogelijk klaar zijn. Het lijkt moeilijk
om op de rem te trappen en te vragen:
“lossen we het juiste probleem op?”
en
“ Wat zijn de mogelijke onbedoelde uitkomsten van een
oplossing?”
Ideeën en oplossingen moeten worden uitgerekt en veel
dieper worden bevraagd. We zijn geneigd om de feiten te downloaden en bovenop
een oplossing te zitten. Die manier van denken zal het probleem kunnen oplossen
maar nooit het probleem structureel veranderen.
Empathie is een essentiële eerste stap voor innovatie,
hoe dieper je luistert des te beter je zicht krijgt op vernieuwing en
verandering. Emergent luisteren zet ons weet in het spotlicht, actief meedoen
in verhelderen wat de inzichten zijn en ons verbazen over de nieuwe
mogelijkheden
* Vertaling van artikel van The Design Gym, New York,
2015: 'Going past Empathy'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten